Sledovanie noviniek a trendov je dôležité v každom odvetví. Toto pravidlo obzvlášť platí v prípade e-shopov, kde je silná konkurencia. Podceniť príchod novej technológie sa tak môže zle vypomstiť. Ak ste majiteľ e-shopu alebo sa o túto oblasť biznisu zaujímate, prečítajte si výber noviniek a trendov na slovenskej e-commerce scéne.

Prvé e-shopy sa na Slovensku začali objavovať už v 90.tych rokoch. Slabé rozšírenie internetu však neumožnilo ich rýchly vývoj. K tomu pravému boomu prišlo až okolo roku 2010, kedy začali vznikať internetové obchody ako huby po daždi. Mnohé z nich nemali dlhú životnosť a rýchlo zanikli. Iné v tvrdej konkurencii obstáli a fungujú dodnes. 

Slovensko patrí v stredoeurópskom priestore v oblasti e-commerce k špičke. Len v minulom roku bolo evidovaných viac než 11 tisíc internetových obchodov. Cez internet najviac nakupujeme elektroniku, produkty z kategórie dom a záhrada, kozmetiku, športové potreby a knihy.

Zdroj: https://www.ecommercebridge.sk/ako-vyzera-slovensky-e-commerce-trh-rychly-prehlad/

Novinky a trendy na slovenskej e-commerce scéne

Kamenné predajne a osobný odber

Dlhodobý trend ukazuje, že Slováci síce radi nakupujú elektroniky, no nezanevreli ani na kamenné predajne. Láka ich k tomu najmä príležitosť vidieť naživo produkt, ktorý kupujú. Druhou motiváciou je práve možnosť osobného odberu. Je to pochopiteľné. Snáď každý má negatívne skúsenosti s poštou alebo celodenným čakaním na kuriéra. 

Preto sa čoraz väčším trendom snaha rozšíriť e-shopy aj do kamenných prevádzok alebo vytvoriť aspoň výdajne tovaru. Lacnejšou a vcelku overenou alternatívou môžu byť služby zásielkovní. V takomto prípade odpadá potreba spravovania priestoru na vydávanie tovaru. 

Zľavové portály 

Zľavové portály nepatria medzi horúce trendy. Podobne ako e-shopy, aj tento segment podnikania zažil svoj veľký boom a ešte väčší pád. Kým v najlepších časoch ich bolo na Slovensku okolo 150, dnes ich je asi desatina. Aj napriek tomu stále patria medzi stálice a trendy v e-commerce scéne. 

Základom ich úspechu je túžba zákazníkov ušetriť. A pritom rabat nemusí byť vysoký. Niekedy stačia zľavové kódy vo výške 5 – 10% a ľudia neodolajú. Pre e-shopy môže byť spolupráca so zľavovými portálmi výhodná. Prináša im zákazníkov a pôsobí aj ako forma reklamy. 

Mobile First 

Kým kedysi ľudia síce navštevovali e-shopy cez mobilné zariadenia, objednávku urobili a dokončili na “klasickom” počítači. Dnes už je situácia iná. Mobil využívajú na plnohodnotné nákupy. Preto je už dlhšie trendom prispôsobovať vzhľad a funkčnosť internetových obchodov tak, aby boli užívateľsky prívetivé aj pre mobilné nakupovanie. 

Virtuálna realita

Využívanie virtuálnej reality v e-commerce oblasti je trend, s ktorým treba čoraz viac počítať. Dáva zákazníkom luxusnú možnosť vidieť, ako by produkt vyzeral u nich doma. Hoci implementácia virtuálnej reality do e-shopu môže byť drahá, výhody by mali prevýšiť náklady na spustenie. 

Prvé skúsenosti ukazujú, že pomocou virtuálnej reality sa zvyšuje konverzný pomer pri nákupoch väčších produktov ako sú sedačky, kreslá a podobne. Zároveň sa znižujú náklady súvisiace s vracaním nevyhovujúcich tovarov. 

Nakupovanie na sociálnych sieťach 

Posledným, nemenej aktuálnym trendom je nakupovanie na sociálnych sieťach. Hoci tieto novinky môžu spôsobiť pokles priamej návštevnosti e-shopov, netreba sa jej báť. Je to ústretový krok k samotným zákazníkom, ktorý na jednom mieste, bez potreby ďalšieho presmerovania nakúpia, čo potrebujú. Konverzný pomer by tak v konečnom dôsledku mal stúpať. 

Náš vyššie predstavený súčet trendov a noviniek na slovenskej e-commerce scéne zďaleka nie je kompletný. Ide totiž o búrlivý segment, v ktorom sa stále niečo deje. Spomínaných 5 tipov však patrí medzi nosné piliere, o ktorých by mal každý e-shop uvažovať. Už dnes sa aktívne zavádzajú a do budúcna by mali zohrať svoju významnú úlohu.